Iskolaválasztás: Melyik nyelvet válasszuk?
Melyik nyelvet válasszuk? Érkezett a kérdés egy szülőtől az Angol Kalauz zárt csoportjában. Amikor a gyermekünk már az iskola előtt ismerkedik egy másik nyelvvel is, akkor felmerül a kérdés, hogy ezt folytassa vagy inkább egy másikat válasszunk neki az iskolai tanulmányok mellé.
Szeretném előre bocsátani, hogy saját véleményt fogok a kérdésre megfogalmazni, így nem biztos, hogy mindenki egyetért vele 🙂
Én úgy gondolom, hogy ha már az iskolakezdés előtt a gyermek angol nyelvvel ismerkedett az óvodában, esetleg még fiatalabb korban és otthon is ezt a nyelvet szorgalmazták a szülők, akkor érdemes ezt a nyelvet továbbvinni az iskolában is, legalábbis első osztályban mindenképp. Pontosan azok miatt az érvek miatt, amiket a korai nyelvi fejlesztés mellett fel szoktam sorakoztatni: ismerni fogja a nyelvet, nem lesz számára idegen a hangzása, barátságos viszonyban lesz egy tantárggyal, amit jó esetben nem úgy fog nézni, mint a matekot vagy a magyart… Mindenképpen lesz egy olyan tárgy, amihez pozitív élmények fűzik, és így magabiztosabb lesz majd az órákon is. Bőven lesz újdonság számára az első időkben, rengeteg új információt kell befogadnia, így jó ha lesz egy biztos pont számára.
Nyilván a szülőkben felmerülhet a kérdés, hogy „nem fog-e unatkozni?”. Remélhetőleg a pedagógus észre fogja venni, hogy gyermekünknek már vannak bizonyos előismeretei angolból, így neki tud esetleg extra feladatokat adni, ha úgy látja, hogy unatkozna. De mivel az iskolában általában más módszerekkel történik a nyelvátadás (tanítás), ezért nem valószínű, hogy erre sor kerülne… Sajnos már első osztályban is kevés idő jut a mondókákra és dalokra, vagy ha jut is, akkor nagy valószínűséggel nem azokkal fog a gyermekünk találkozni, amikkel már korábban. Vagy ha mégis, akkor „ismétlés, a tudás anyja…”. Mivel mások a módszerek, padban ülve folyik a nyelvi óra, ezért így is lesz bőven újdonság a kicsinek. Saját tapasztalat, hogy azok a gyerekek, akikkel én találkoztam már az óvodás foglalkozásokon, majd az én kezeim alá kerültek az első osztályban nem szoktak unatkozni, viszont rengeteg a sikerélményük, hogy egy tucat dolgot viszont már megértenek és alapvető szavakat, mondatokat tudnak.
Abban az esetben, ha egy másik nyelvet, jelen esetben a németet választjuk az angol után és mellé szeretnénk csoportos vagy egyéni foglalkozásra vinni az elsős gyereket, vegyük figyelembe, hogy milyen a teherbíróképessége, mert itt valóban előfordulhat, hogy megterhelő lesz számára a plusz különóra. Egy első osztályos gyereknek egyébként is rengeteg órája van, ha még ez mellé szeretnénk sportot vagy más külön foglalkozást tenni, akkor sanszos, hogy idő előtt belefárad… Ezt a variációt én a saját gyerekemnek nem választanám. Ha mindenképpen szeretném külön tanárhoz járatni, akkor várnék vele egy évet, míg az első osztály nehézségein túllép.
A második nyelv bevezetése általában a 4. évfolyam környékén szokott történni az iskolákban, amikor fakultatív módon választhatnak a szülők az eddig tanult fő nyelv mellé, egy másikat, általában heti egy órában. Természetesen előbb is vihetjük a gyerekünket külön foglalkozásra, ha szeretnénk, de itt is mérlegelni kell, hogy mennyi szabadideje marad mellé és megéri-e… Mivel szülőként mi ismerjük a gyermekünket a legjobban, biztos vagyok benne, hogy mindenki helyesen dönt ezzel kapcsolatban is. És persze ki lehet kérni a gyermekünk tanárának véleményét is, hiszen ő is tud segíteni, ha esetleg túl sok dologgal szeretnénk terhelni egyszerre…
Természetesen az iskolaválasztásnál lényeges szempont, hogy egynyelvű vagy kétnyelvű iskolába fog-e járni a gyermekünk, illetve hogyan és milyen formában fogja majd tanulni az adott idegen nyelvet. Erről érdemes már jó előre tájékozódni a nyílt napon. Ezzel kapcsolatban az alábbi cikkben szedtem össze néhány fontos irányelvet:
>>Iskolaválasztás szempontjai – Egynyelvű vagy kétnyelvű iskolát válasszunk?
Alapvetően pedig úgy gondolom, hogy sok-sok dolognak kell az iskolaválasztásnál összhangban lennie, ebből a nyelv „csak” az egyik! Elsősorban olyan helyet keressünk a gyerkőcnek, ahol biztonságban érezheti magát és akár második otthonának is tekintheti a közösséget, ahova minden nap járni fog!
Kívánok sikeres iskolaválasztást és zökkenőmentes beilleszkedést!
Melinda
Kép: www.freedigitalphotos.net (Stuart Miles)
Fürész-Mayernik Melinda
Angol Kalauz program alapítója
Keresd a játékos angolozáshoz, kétnyelvű neveléshez kapcsolódó napi tippeket a Facebook oldalon is:
Angolozik a család – Kétnyelvű nevelés a gyakorlatban
Szülői kézikönyv a kétnyelvű nevelés, játékos angol nyelvi fejlesztés gyakorlati megvalósításához Magyarországon
Legyen az otthoni angolozás, kétnyelvű nevelés élmény, közös családi program, mellyel hatalmas lehetőséget adsz gyermekednek, hogy az angol nyelvet szívesen és jól beszélje!