Hallás utáni szövegértés – Hogyan segítheted a gyermeket?
Az iskolai angolórákon sokszor alkalmaznak hallás utáni szövegértési feladatokat, és ez előkerül a nyelvvizsgán is. Azonban elsősorban nem ezért fontos, hogy a gyermeked beszédértése megfelelő legyen, hogy majd a nyelvvizsgát sikeresen meg tudja csinálni, sokkal inkább azért, mert enélkül nem fogja megérteni a nyelvet, ebből kifolyólag nem is nagyon fog tudni kommunikálni, hiszen nem fogja érteni, hogy mire is kellene reagálnia.
Hogyan segítheted a gyermeked a hallás utáni szövegértésben? – Fejlesztési ötletek otthonra és az iskolába
A következő bejegyzéssel igyekszem kicsit támogatni Benneteket, ha nagyobb gyereketek van, akkor hogyan tudjátok fejleszteni őket. Nyilván elsősorban az iskolában kerül elő a hallás utáni szövegértés, de a blogon találsz szórakoztató formában gyermekednek, és akár magadnak is hozzá gyakorlatokat!
És persze egy-egy mondóka „megtanítása” is egy ilyen folyamat, szóval ott is érdemes figyelembe venni ezeket a lépéseket!
Milyen problémái lehetnek egy 6-12 éves (iskolás) gyereknek a hallás utáni szövegértéssel?
- nem érti a szavakat és a nyelvtani szerkezeteket, ezért nem érti az egész szöveget, nem tudja összerakni
- furcsának talála a hangsúlyt, hanglejtést (általában más hangsúllyal beszélnek a CD-n, mint amit a tanár használ, vagy Te használsz)
- túl gyors és értelmetlen lehet számára, ezért megint csak nem érti meg
- nehezére esik egy felvételre összpontosítani
- nem érti igazából, hogy miért is kellene neki odafigyelni
- maga a szöveg unalmas, nem az életkorának megfelelő, nem érdekes a téma
- a fentiekből kifolyólag teljesen elveszíti a lelkesedését és motivációját, már nem is akar odafigyelni, mondván, hogy úgysem fogja megérteni
Hogyan tudod segíteni, hogy ezeken a problémákon túllépjen?
1. Készítsd elő!
- mielőtt meghallgatjátok a szöveget, mondókát, dalt (bármilyen hanganyagot) „tanítsd meg” gyermekednek a kulcsszavakat – erről írtam már egy bejegyzésben, hogyan tudsz szavakat hatékonyan tanítani
- mutass képeket, amik előkerülnek a szövegben, tegyél fel róla kérdéseket
- mondd el neki a címet, találja ki ő, hogy miről fog szólni, gyűjtsetek ehhez szavakat
- használj sok vizuális segédeszközt: képet, rajzokat, képkártyákat
- beszélj az idegen nyelven, hogy gyermeked hozzászokjon
- válassz olyan gyakorlatokat, amik „gyerekbarátok”, amiknek a szövege, nyelvezete közel áll a gyerekekhez, például dalok, mesék
- használj szórakoztató tevékenységeket
- csinálj ezekből a gyakorlatokból kicsit, de gyakran
- dicsérj nagyon-nagyon sokat
- mondd el neki, hogy nem kell minden szót megértenie
2. Hallgatás közben: (hallgasd és csináld)
- először „csak” hallgassátok meg, ismerkedjetek a nyelvezettel, figyeljetek az előre megbeszélt szavakra, ha dalról van szó, először mutasd be Te
- ha dalról van szó, csináljátok a tevékenységeket, vagy mutass képeket
- hallgassátok a szöveget és mutassatok például képeket
- hallgassátok és színezzetek
- hallgassátok és párosítsatok
- ha előkészítetted, a hallgatásos rész alatt tevékenységeket is végeztethetsz vele. Például az előzetesen elkészített képeket tegye sorba, ahogyan hallja őket a szövegben. Én ezt mindig meg szoktam csinálni már az ovisokkal is. Pl az Old MacDonald dalnál az állatok képét teszik sorba, ahogyan a dalban egymás után következnek.
- egészítsen ki közben egy lyukas szöveget (dalok)
- hallgassátok meg még egyszer és ellenőrizzétek le a megoldásotokat
- a szövegtől függően többféle játékot is kitalálhatsz, amit közben tudsz csinálni gyermekeddel
- idősebb gyerekeknél: kérdésekre válaszolni, igaz-hamis állításokat eldönteni, mondatokat sorba tenni, hibás állításokat kijavítani. A népszerű nyelvvizsga feladatok is ide tartoznak, pl szöveg kiegészítés adott szavakból, vagy önállóan, illetve a többféle megoldás közül kiválasztani a helyeset, esetleg egy bekezdésnek címet adni, mondatokat behelyettesíteni. Ezek már a kevésbé élvezetes feladatok. Ezeket otthon úgy tudod jól gyakoroltatni, ha olyan témákat keresel, ami érdekli a gyermeked!
3. Hallgatás után, levezetés:
- beszéljétek meg, hogy miről szólt, megegyezett-e azzal, amit elképzelt a cím alapján
- nézzétek meg, hogy helyesen töltöttétek-e ki a szöveget, helyes sorrendet állítottatok-e
- játsszátok el
- beszélgessetek róla, formáljátok saját magatokra
- idősebb gyerekekkel: írjátok át, készítsetek interjút hasonló témában
A legfőbb elv: játékosan, szórakozva! 🙂
A kép forrása: www.freedigitalphotos.net (stockimages)
Fürész-Mayernik Melinda
Angol Kalauz program alapítója
Keresd a játékos angolozáshoz, kétnyelvű neveléshez kapcsolódó napi tippeket a Facebook oldalon is:
Angolozik a család – Kétnyelvű nevelés a gyakorlatban
Szülői kézikönyv a kétnyelvű nevelés, játékos angol nyelvi fejlesztés gyakorlati megvalósításához Magyarországon
Legyen az otthoni angolozás, kétnyelvű nevelés élmény, közös családi program, mellyel hatalmas lehetőséget adsz gyermekednek, hogy az angol nyelvet szívesen és jól beszélje!