Izeg-mozog, nem figyel, szétszórt, megállás nélkül beszél, matat. Sokunk egyszerre kiált fel, ha így jellemeznek egy gyerkőcöt: csak nem ADHD?

De mi is az az ADHD? Magyarul a figyelemhiányos hiperaktivitás, angolul Attention Deficit and Hyperactivity Disorder, röviden ADHD. Tünetei már kora gyerekkorban jelentkeznek, és nagyon sokfélék lehetnek. Magyarországon mintegy 70.000 gyermek kapta már meg a diagnózist, és körülbelül 50.000-re tehető azok száma, akik még nem.

 

Lássuk, melyek a leggyakoribb, figyelemre vonatkozó tünetek:

  • Nem figyel a részletekre
  • Gondatlanságból hibázik, nem azért, mert nem tudja
  • Könnyen elterelhető a figyelme
  • Nehezen követi az utasításokat
  • Gyakran elhagyja dolgait

 

A hiperaktivitásra vonatkozó leggyakoribb tünetek pedig az alábbiak:

  • Folyamatosan babrál, matat
  • Nehezen tud ülve maradni, billeg a széken
  • Nem képes várni
  • Mások szavába vág
  • Nehézségek a csendes tevékenységekben, túlzottan sok beszéd

 

Fontos kiemelni, hogy abban az esetben merülhet fel az ADHD gyanúja, ha a tünetek folyamatosan, erősen jelen vannak, megnehezítve a gyermek beilleszkedését a közösségbe, illetve ha a tünetek negatív hatást gyakorolnak az érintett gyermek tanulmányi előmenetelére, hétköznapjaira. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy az érintett családok segítséget, az ADHD-val diagnosztizált gyerekek megfelelő kezelést kapjanak.

 

Mi jellemzi az ADHD gyermeket?

 

Az érintett gyerekek sokszor éretlenebbnek, önállótlanabbnak tűnnek társaiknál. Előfordulhat, hogy a finom- és / vagy nagymotoros képességek gyengébbek, előfordulhatnak beilleszkedési zavarok, többnyire alacsony a frusztrációtűrő képességük, nehezen kezelik érzelmeiket, jellemző lehet a gyakori hangulatingadozás.

Problémáik akadhatnak a végrehajtó funkció működésével, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy a döntések, cselekvések végrehajtásakor kihagyhatnak fontos dolgokat, nem képesek figyelembe venni a hosszú távú következményeket, nehezebben alkalmazkodik a környezeti változásokhoz. ADHD esetében a bal agyfélteke gyakran intenzívebben működik. Ennek gyakori tünetei közé tartozhat az impulzivitás, a türelmetlenség, vagy az indulatkezelési problémák.

Az ADHD gyakorta egyéb problémákkal társul, mint például a megkésett beszédfejlődés, szorongás, depresszió, vagy tanulási zavarok.

 

Hogyan segítsünk az oviban vagy az iskolában?

 

  • Jutalmazzuk a kívánt viselkedést, míg a nem megfelelő viselkedésformákat próbáljuk figyelmen kívül hagyni. Adhatunk a gyereknek “pontgyűjtő” kártyát, vagy füzetet, amelybe minden alkalommal matricát ragasztunk, ha elvégez egy feladatot, vagy betartja a megbeszélt szabályokat.
  • Biztosítsunk számára tevékenység-központú környeztet, alkalmazzunk kooperatív technikát
  • Igyekezzünk minél kisebb létszámú csoportban helyet találni számára
  • A szabályok legyenek egyértelműek, rövidek, ismételjük őket gyakran. Ismételtessük el a gyerekkel is, és ha van rá mód, jelenítsük meg vizuálisan is a szabályokat
  • Biztosítsunk számára minél több sikerélményt
  • A feladatok legyenek változatosak, a hosszabb feladatokat bontsuk le kisebb lépésekre
  • A feladatok nehézségi szintje igazodjon a gyermek egyéni szintjéhez
  • Segíthet a kortárs mentor: azonos nemű, jó magaviseletű társ sokat segíthet az ADHD gyermeknek
  • Egyeztessünk a gyógypedagógussal, milyen típusú feladatokat ajánl
  • Ne csak a gyenge pontokra koncentráljunk, építsünk a gyerek erősségeire

 

ADHD és nyelvtanulás

 

Amikor a gyermek megkapja az ADHD diagnózist, sokszor felmentést is kérnek számára az idegen nyelv értékelése alól, amely a gyakorlatban többnyire azt jelenti, hogy a nyelvórákon aktívan nem vesz részt. Én azt a nézőpontot támogatom, mely szerint a felmentést kár elkapkodni. Adjunk esélyt a gyermeknek, hiszen a megfelelő segítséggel nagyon szép eredményeket érhet el! 

 

Ha óvodásként, kisiskolásként kap diagnózist, nagyszerűen alkalmazható például az Angol Kalauz módszertan, mert

 

  • a foglalkozásokon résztvevők száma korlátozott, így az egyéni szükségleteket ténylegesen figyelembe tudjuk venni
  • ADHD gyermekek esetében fontos a kiszámíthatóság. A foglalkozásoknak meghatározott, állandó kerete, menete van, amely biztonságos fogódzót nyújt a gyerekeknek.
  • a foglalkozások során mozgásban vannak a gyerekek, tevékenyen, aktívan vesznek részt, játékos, életszerű szituációkban.
  • a tevékenységek, feladatok változatosak
  • minden alkalommal ismétlünk, ugyanakkor minden alkalommal készülünk újdonsággal is
  • nagy hangsúlyt fektetünk a pozitív megerősítésre, mindig akad olyasmi, amiért apró jutalmat, dicséretet kaphat a gyermek

 

Összegezve, bár kétségtelen, hogy tartogat kihívásokat az ADHD gyermekkel való munka, eredményesen dolgozhatunk velük együtt a megfelelő módszerek birtokában.

 

Források:

 

Stephens-Sarlós Erzsébet (2022): A Stephens-Sarlós Program. Kulcslyuk Kiadó. Budapest

Módszertani segédanyag az ADHD-val küzdő gyermekek iskolai megsegítéséhez. URL.: http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/01/Modszertani-segedanyag-ADHD-val-kuzdo-gyermekek-iskolai-megsegitesehez.pdf Utoljára letöltve: 2022.10.01.

 

Vinczéné Derdák Krisztina

Angol Kalauz foglalkozásvezető, FORCE alapítótag, angol- német nyelvtanár

E-mail: derdak.krisztina@gmail.com

Facebook csoport:   

https://www.facebook.com/groups/653899715664169/?ref=share

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A weboldal további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ az adatkezelésről: https://angolkalauz.hu/adatvedelmi-tajekoztato/

Bezárás