Így angolozunk mi – Szilvi és kislánya, Glenda

Az Így angolozunk mi rovatot alig egy hónapja indítottam itt a blogon a Motiváció kategória alatt, de nagyon nagy örömömre szolgál, hogy ilyen sokan vagytok, akik szeretnék megosztani élményeiket, tapasztalataikat a játékos otthoni angolozással kapcsolatban, hogy a többi szülőnek is mintát, példát adjatok! Köszönöm és reméljük, hogy sikerül a  bátortalanabb szülőket is meggyőzni, hogy a baba angol szuper dolog, egy plusz kötelék! 🙂

A mai szereplőink Szilvi és 18 hónapos kislánya, Glenda. Szilvi nagyon tudatosan és változatosan hozza elő a mindennapokban az angol nyelvet kislánya számára, minden lehetőséget megragad, amikor angolul is játszhatnak. Tökéletes példája, hogy hogyan lehet élvezetesen bevezetni gyermekünk életébe egy másik nyelvet úgy, hogy közben az anyanyelv fontossága se vesszen el!

Fogadjátok szeretettel a Szilvivel készült interjút! 🙂

 

  • Milyen szinten beszélsz angolul?

Középszinten, munkám során használtam/használni fogom, üzleti angol nyelvet társalgásban és írásban egyaránt.

 

  • Mennyi idős a gyermeked, mesélj róla pár szóban!

Glenda 18 hónapos, a pocakban hallotta már az angolt, de tudatosan 5 hónapos korában kezdtem hozzá angolul beszélni, énekelni. Még nem sok szót mond, angolul az alábbiakat próbálja mondani: quack-quack (ez volt az első), go, car, do, how do you do?, daddy, mum.

 

  • Miért szeretnéd, hogy angolul is beszéljen? Miért pont az angolt választottad?

Szeretném, ha a magyar nyelven kívül más nyelvet is elsajátítani könnyedén, nem az iskolapadban görcsölve. Óvodás koromban engem is vittek kb. egy évig külön angol foglalkozásra, nagyon szerettem az órákat, majd az iskolában folyamatosan új tanárokat kaptam, mindenkivel elölről kezdtük a tanulást, nehezen haladtunk, és ennek hátrányát sokszor érzem, még a mai napig tanulom, ismételem az angolt. Főleg az alapszókincset kellett most újratanulnom, mert több éven keresztül szinte csak az üzleti nyelvet használtam. Szeretem az angolt, egy alapnyelv, ezen felül a franciát vagy a spanyolt tervezem majd neki. Franciát tanultam, spanyolt nem, de már 2 spanyol dalt is tudunk. 🙂
Nem célom, hogy már óvodában nyelvvizsgázzon, de szeretném a kétnyelvűség előnyét kihasználni, mert tapasztalom és látom korombeli ismerősöknél, hogy mennyivel könnyedébben tanulnak meg újabb nyelveket azok, akik kétnyelvű környezetben nőttek fel. Magyart és külföldit is ismerek, mindenkinél csak az előnyét látom. Rengeteg indiai munkatársam van, akiket lenéznek az angol kiejtésükért és stílusokért, pedig óriási előny számukra, hogy anyanyelvi szinten beszélik az angolt.

  • Hova szeretnél eljutni, mi a célod az otthoni angolozással?

Szeresse a nyelveket, ne legyen félénk idegen nyelven megszólalni, több idegen nyelvet szeretném ha majd tanulna, nem a nyelvvizsga szerzés a cél, hanem a valódi beszéd és kommunikáció, akár idegen környezetben is. Lehet, hogy nem Magyarországon fogja az iskoláit végezni, ahhoz pedig erős nyelvtudás lesz szükséges.

  • Jártok-e valamilyen angol nyelvű foglalkozásra kiegészítésképpen, vagy csak Te foglalkozol vele otthon?

Egyelőre csak én foglalkozom vele napi szinten, valamint van egy barátnőm, aki angol tanár és van egy 21 hónapos kislánya, mostanra sikerült rábeszélnem, hogy beszéljen a gyermekéhez angolul, és ne várjon iskoláskoráig, vele tervezünk közös programokat, ahol csak angolul beszélünk a gyerekekhez.

  • Hogyan fogadta a környezeted az otthoni angolozást? Támogatnak?

A férjem és az édesanyám teljes mértékben támogat, az anyósom magyar szakos általános iskolai tanár, tőle mindig hallgatom a negatívumokat, és hogy csak magyarul beszéljek a gyermekhez. Glenda elkezdett Do-Do-zni, én tudtam, hogy ennek inkább az angolhoz van köze, de többször is felhívta a figyelmemet, hogy csak értelmes magyar szavakat ismételgessek vele. A Do-do-nak szerinte nincs értelme, szerintem van :-), ugyanúgy, mint a Go-go-nak. Egyszer Glenda már azt mondta, hogy ’’Autó-go-car  🙂 ’’. Pedig a fordítást tudatosan kerülöm.

  • Mik a leggyakoribb ellenérvek a korai nyelvtanulással kapcsolatban, amikkel találkoztál eddig, mit gondolsz ezekről?

Még mindig nem beszél folyékonyan, kevesebb hangsúlyt fektetek a magyarra, nem lesz elegendő és változatos szókincse. Kerekítő foglalkozásokra járunk, magyar mondókákat is énekelek, meséket olvasunk mindkét nyelven, szóval mind a két nyelvet próbálom átadni.

  • Mi volt az első visszajelzés Glendától, mik a sikerélményeitek?

A CD lejátszó bekapcsolásakor izgatottan várja, melyik ismerős hang csendül fel, a kedvenc angol mondókáira már táncol – Wheels on the bus – ez megvan hangoskönyvben is, imádja.
Megérti az angolul adott utasításokat, kéréseket. Mivel nemcsak 1-1 órát jelöltem ki játékos angolozásra, hanem mindenféle tevékenység közben beszélek hozzá angolul, rendkívül gyorsan bővül a szókincse, és látom rajta, hogy ugyanúgy megérti a mondandómat, mintha magyarul mondtam volna. Pedig azt is tanulja még…

  • Milyen dalokat hallgattok, mik a kedvencek?

Jamie Kolnick gyűjteménye, TuTiTu :-), SuperSimple Songs- Christmas CD.

  • Milyen tevékenységek közben angoloztok otthon, miket játszotok angolul?

Leginkább reggel/délelőtt, felkelés, öltözködés, reggeli, sétálás közben énekelek az utcán 🙂 (nem nagyon hangosan). Labdázunk, színeket keresünk, formabedobó, képeskönyveket, vagy Glenda mutat és mondom a nevét az adott dolognak, vagy kérdezem, hogy lát-e pl. kutyust a képen, vagy keresse meg a napocskát. Nap, hold, kutya, madár és repülőgép ’’függő’’, ezek bárhol bármilyen formában jöhetnek. Bábozni is szoktunk, van 2 bábunk, amelyek csak angolul beszélnek, valamint vannak kétnyelvűek is. Rengeteg képkártyánk van már, ezeket váltogatva nézegetjük. A magyar nyelvű képeskönyvekbe beleírtam angolul a megfelelő szavakat, így én is tanulom őket, és mindig ugyanazt a szót használom az adott dologra, de gyűjtöm az angol nyelvű mesekönyveket is.

  • Naponta mennyit foglalkoztok az angollal, van-e rendszer, hogy néz ki egy angolos játékidő nálatok?

Kb. 3-4 órát szerintem minden nap angolozunk, kb. ébredéstől a déli alvásig, de van, hogy délután is tudattalanul átváltok, vagy ha egyedül fürdetem, akkor fürdésnél is, valamint fürdés után az esti mese – még csak képeskönyv nézegetés angolul van, a meséléshez még türelmetlen, hamar lapoz. A játszótéren hintázás közben is szoktam angol dalokat énekelni, mikor mi jut az eszembe.

Glenda vonatozik 🙂 illetve a Wheels on the bus dalt hallgatja:

  • Mit tanácsolsz a többi szülőnek, aki bizonytalan és nem mer belevágni az otthoni angolozásba? Miért érdemes elkezdeni már egészen pici korban, milyen előnyöket tapasztaltál eddig a kislányodon?

Könnyedén tud váltani a két nyelv között, megérti mind a két nyelvet, nagyon szereti az angol dalokat, mondókákat, és így változatosabb stílusokat hall.
Angol nyelv nélkül felnőttkorában nem hiszem, hogy lehet majd érvényesülni, vagyis előbb-utóbb találkozna vele, miért ne könnyítsem meg a dolgát azzal, hogy már most foglalkozok vele angolul. Ha csak a magját tudom elültetni az angol tudásának, azt is biztos kamatoztatni tudja majd, de szerintem sokkal több lehetőség rejlik benne.
Biztos nem a legjobb a kiejtésem, és van, hogy rossz igeidőt használok vagy hibásan teszem többesszámba az adott főnevet, de rögtön észre szoktam venni és javítom magamat. Ezt részben előnyként érzékelem, magamon is, mert jobban rögzül a helyes verzió. De nekem gondolkodnom kell azon, hogy hogyan is van az adott szó, vagy milyen segédigét használjak. Szeretném, ha neki ez tudatosan jönne, és nem kellene majd újra-újra tanulnia a szabályokat.

Köszönöm szépen az interjút és további sok sikert kívánok nektek! Legfőképpen pedig rengeteg örömet, nem csak a játékos angolozáshoz, hanem az élet minden területén! 🙂

Ha Te is szeretnéd megosztani a történeteteket, tapasztalataidat a baba angollal kapcsolatban, akkor írj az info(kukac)angolkalauz.hu e-mail címre!

Fürész-Mayernik Melinda

Fürész-Mayernik Melinda

Angol Kalauz program alapítója

Az Angol Kalauz – Kisgyermekkori angol nyelvi nevelési program alapítója, a módszertan kidolgozója és az angolkalauz.hu cikkeinek és oktatóanyagainak szerzője Fürész-Mayernik Melinda. Két kisgyermekét neveli magyarul és angolul, a játékos angol nyelvi fejlesztéshez nyújt segédanyagokat kisgyermekes szülőknek és pedagógusoknak. 2008 óta foglalkozik gyerekekkel (matemaitka-angol szakos tanító), szakértői cikkeit megtalálod szülőknek és pedagógusoknak szánt online és print magazinokban, találkozhattál a nevével rádióban és televízióban is. Programját az ország több óvodájában alkalmazzák, foglalkozásvezetői erősítik a csapatot, melynek küldetése, hogy a gyerekek megtapasztalhassák a játszva angolozás élményét, hogy később szívesen és gátlások nélkül beszéljenek angolul. Módszertani-gyakorlati könyveit az ország több óvó- és tanítóképzőjén ajánlott kiadványként tartják számon.

Keresd a játékos angolozáshoz, kétnyelvű neveléshez kapcsolódó napi tippeket a Facebook oldalon is:

www.facebook.com/angolkalauz

Do it in English! 


Nyelvhasználati kézikönyv óvodapedagógusoknak, tanítóknak, szülőknek

Gyurmázás, éneklés, papírhajtogatás, ollóhasználat, gyöngyfűzés, mozgás, bábozás szó- és kifejezéstára angolul

Exkluzív támogatás: Hogy soha ne érezd magad egyedül a kétnyelvű nevelésben, játékos angolozásban!


AZ ANGOL KALAUZ KLUBTAGSÁG ABBAN SEGÍT, HOGY GYERMEKE(I)D JÁTSZI KÖNNYEDSÉGGEL MÉGIS HATÉKONYAN, AZONNAL HASZNÁLHATÓ ÉS KIPRÓBÁLT SEGÉDANYAGOKKAL NEVELHESD KÉTNYELVŰEN!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A weboldal további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ az adatkezelésről: https://angolkalauz.hu/adatvedelmi-tajekoztato/

Bezárás