[et_pb_section fb_built=”1″ fullwidth=”on” _builder_version=”3.22″ global_colors_info=”{}”][et_pb_fullwidth_post_title meta=”off” featured_image=”off” text_color=”light” _builder_version=”3.3.1″ background_color=”#821eb2″ text_orientation=”center” custom_margin=”0px||0px|” custom_padding=”||56px|” saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”] [/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″ global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.11.2″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”]
Mielőtt belevágunk a számok témájába, néhány dolgot érdemes tisztázni ezzel kapcsolatban. (Megint kiszól a matekos énem 🙂 )
Fejlődéslélektani vizsgálatok a hatodik év végére teszik, amikor a számfogalom a kisgyermekben kialakul. A számfogalom állandó rendszer.
Számolni azonban már a 3-4 éves is számolhat, akár 10-ig, 20-ig is, de ez többnyire gépies számolás, a gyermek nincs tisztában a viszonyítási rendszerrel, valójában még nem alakult ki a számfogalma.
A számfogalomba az is beletartozik, hogy a szám egy mennyiséget fejez ki, amit egy másik mennyiséghez viszonyítunk. Vagyis amikor megkérdezem, hogy mennyi korong van az asztalon, akkor azok térbeli elhelyezkedésétől függetlenül is mindig ugyanannyit mutatnak.
Erre Piaget egy nagyon érdekes kísérletet végzett a mennyiségi állandóság kialakulására vonatkozóan:
A gyerek szeme láttára különböző méretű poharakba ugyanakkora mennyiségű vizet töltögetett, majd megkérte őket, hogy mondják meg, melyikben van több folyadék. Ezek alapján a következő fejlődési szakaszokat különítette el:
4-5 éves kor: A gyerek hol azt mondja, hogy a nagyobb edényben több a folyadék, hol pedig ott a több a folyadék, ahol több az edény, vagyis a feladat megoldása szemlélethez kötött.
5-6 éves kor: Kezd eltérni a szemléleti jellegtől, de ha bonyolítjuk a feladatot, akkor visszatér az előzőhöz, vagyis ez egy átmeneti szakasz.
7 éves kor körül: A gyerekek azonnal rávágják, hogy a folyadék mennyisége azonos. Nem befolyásolja őket, hogy hány edénybe és hányszor töltötték át. Amikor ebből a meggyőződésből nem lehet kibillenteni, akkor mondhatjuk, hogy a mennyiségfogalom kialakult.
Ahhoz, hogy a szám-és mennyiségfogalom megfelelően kialakuljon a gyermekben rengeteg cselekvés és tapasztalás szükséges.
A fentieket azért írtam le, mert bár énekelhetünk pici gyerekekkel is számolós dalokat, azért ne higgyük azt, hogy ez valódi számolás. Ahogy az angol ábécé dalolásánál is leírtam, ilyen kicsi korban ez arra jó, hogy a nyelv hangzását és ritmusát megszokja a gyermek, s majd később ezekre a dalokra lehet alapozni. Persze még véletlenül sem felesleges (ahogy semmi nem az, ami időt a gyermekünkkel töltünk), de óvodás korig még ne várjuk, hogy ez tudatos is legyen.
És akkor nézzük >>>
Számok angolul
1 one
2 two
3 three
4 four
5 five
6 six
7 seven
8 eight
9 nine
10 ten
11 eleven
12 twelve
13 thirteen
14 fourteen
15 fifteen
16 sixteen
17 seventeen
18 eighteen
19 nineteen
20 twenty
21 twenty-one
22 twenty-two
(Innentől felfele a számokat összeillesztjük: pl, 26 twenty-six, 45 forty-five, 89 eighty-nine …)
30 thirty
40 forty
50 fifty
60 sixty
70 seventy
80 eighty
90 ninety
100 hundred (a hundred/ one hundred)
Játékötletek kicsikhez:
Számoljuk meg a játékokat, labdákat, plüssöket! Rendezzük őket máshogy, nézzük meg, hogy így mennyit tudunk megszámolni.
Képek alapján is számolhatunk! Nézzük meg, hogy miből mennyit látunk a képen!
Építsünk építőkockákból tornyot, számoljuk meg, hogy mennyit tudtunk egymásra építeni! Aztán persze jó móka, ha leromboljuk! 🙂
Korongokkal, pálcikákkal, pénzérmékkel, gombokkal is számolhatunk. Válogassuk ki őket színek szerint (így mindjárt a színek nevei is előkerülnek), aztán pedig nézzük meg, hogy melyikből van több!
A lényeg itt is a sok-sok cselekvés általi tapasztalatszerzés, tehát tevékenység közben számláljunk, mindig legyen mihez kötni, tárgyak stb!
Néhány kedves videó, amit a számok kapcsán nézegethettek:
10-ig
VIDEO
10-20-ig
VIDEO
Itt találsz még több dalt a számokhoz:
>>> Angol dalok a számokról
Forrás:
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan ( Bp, 2004.)
Kép: www.freedigitalphotos.net (Stuart Miles)[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_team_member name=”Fürész-Mayernik Melinda” position=”Angol Kalauz program alapítója” image_url=”https://angolkalauz.hu/wp-content/uploads/2018/05/20180305_Melinda_091.jpg” _builder_version=”3.3.1″ saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”]Az Angol Kalauz – Kisgyermekkori angol nyelvi nevelési program alapítója, a módszertan kidolgozója és az angolkalauz.hu cikkeinek és oktatóanyagainak szerzője Fürész-Mayernik Melinda. Két kisgyermekét neveli magyarul és angolul, a játékos angol nyelvi fejlesztéshez nyújt segédanyagokat kisgyermekes szülőknek és pedagógusoknak. 2008 óta foglalkozik gyerekekkel (matemaitka-angol szakos tanító), szakértői cikkeit megtalálod szülőknek és pedagógusoknak szánt online és print magazinokban, találkozhattál a nevével rádióban és televízióban is. Programját az ország több óvodájában alkalmazzák, foglalkozásvezetői erősítik a csapatot, melynek küldetése, hogy a gyerekek megtapasztalhassák a játszva angolozás élményét, hogy később szívesen és gátlások nélkül beszéljenek angolul. Módszertani-gyakorlati könyveit az ország több óvó- és tanítóképzőjén ajánlott kiadványként tartják számon.
[/et_pb_team_member][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”]
Keresd a játékos angolozáshoz, kétnyelvű neveléshez kapcsolódó napi tippeket a Facebook oldalon is:
www.facebook.com/angolkalauz
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”]Do it in English!
Nyelvhasználati kézikönyv óvodapedgógsoknak, tanítóknak, szülőknek
Gyurmázás, éneklés, papírhajtogatás, ollóhasználat, gyöngyfűzés, mozgás, bábozás szó- és kifejezéstára angolul
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ global_colors_info=”{}”]
Exkluzív támogatás: Hogy soha ne érezd magad egyedül a kétnyelvű nevelésben, játékos angolozásban!
AZ ANGOL KALAUZ KLUBTAGSÁG ABBAN SEGÍT, HOGY GYERMEKE(I)D JÁTSZI KÖNNYEDSÉGGEL MÉGIS HATÉKONYAN, AZONNAL HASZNÁLHATÓ ÉS KIPRÓBÁLT SEGÉDANYAGOKKAL NEVELHESD KÉTNYELVŰEN!
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]