Izeg-mozog, nem figyel, szétszórt, megállás nélkül beszél, matat. Sokunk egyszerre kiált fel, ha így jellemeznek egy gyerkőcöt: csak nem ADHD?
De mi is az az ADHD? Magyarul a figyelemhiányos hiperaktivitás, angolul Attention Deficit and Hyperactivity Disorder, röviden ADHD. Tünetei már kora gyerekkorban jelentkeznek, és nagyon sokfélék lehetnek. Magyarországon mintegy 70.000 gyermek kapta már meg a diagnózist, és körülbelül 50.000-re tehető azok száma, akik még nem.
Lássuk, melyek a leggyakoribb, figyelemre vonatkozó tünetek:
- Nem figyel a részletekre
- Gondatlanságból hibázik, nem azért, mert nem tudja
- Könnyen elterelhető a figyelme
- Nehezen követi az utasításokat
- Gyakran elhagyja dolgait
A hiperaktivitásra vonatkozó leggyakoribb tünetek pedig az alábbiak:
- Folyamatosan babrál, matat
- Nehezen tud ülve maradni, billeg a széken
- Nem képes várni
- Mások szavába vág
- Nehézségek a csendes tevékenységekben, túlzottan sok beszéd
Fontos kiemelni, hogy abban az esetben merülhet fel az ADHD gyanúja, ha a tünetek folyamatosan, erősen jelen vannak, megnehezítve a gyermek beilleszkedését a közösségbe, illetve ha a tünetek negatív hatást gyakorolnak az érintett gyermek tanulmányi előmenetelére, hétköznapjaira. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy az érintett családok segítséget, az ADHD-val diagnosztizált gyerekek megfelelő kezelést kapjanak.
Mi jellemzi az ADHD gyermeket?
Az érintett gyerekek sokszor éretlenebbnek, önállótlanabbnak tűnnek társaiknál. Előfordulhat, hogy a finom- és / vagy nagymotoros képességek gyengébbek, előfordulhatnak beilleszkedési zavarok, többnyire alacsony a frusztrációtűrő képességük, nehezen kezelik érzelmeiket, jellemző lehet a gyakori hangulatingadozás.
Problémáik akadhatnak a végrehajtó funkció működésével, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy a döntések, cselekvések végrehajtásakor kihagyhatnak fontos dolgokat, nem képesek figyelembe venni a hosszú távú következményeket, nehezebben alkalmazkodik a környezeti változásokhoz. ADHD esetében a bal agyfélteke gyakran intenzívebben működik. Ennek gyakori tünetei közé tartozhat az impulzivitás, a türelmetlenség, vagy az indulatkezelési problémák.
Az ADHD gyakorta egyéb problémákkal társul, mint például a megkésett beszédfejlődés, szorongás, depresszió, vagy tanulási zavarok.
Hogyan segítsünk az oviban vagy az iskolában?
- Jutalmazzuk a kívánt viselkedést, míg a nem megfelelő viselkedésformákat próbáljuk figyelmen kívül hagyni. Adhatunk a gyereknek “pontgyűjtő” kártyát, vagy füzetet, amelybe minden alkalommal matricát ragasztunk, ha elvégez egy feladatot, vagy betartja a megbeszélt szabályokat.
- Biztosítsunk számára tevékenység-központú környeztet, alkalmazzunk kooperatív technikát
- Igyekezzünk minél kisebb létszámú csoportban helyet találni számára
- A szabályok legyenek egyértelműek, rövidek, ismételjük őket gyakran. Ismételtessük el a gyerekkel is, és ha van rá mód, jelenítsük meg vizuálisan is a szabályokat
- Biztosítsunk számára minél több sikerélményt
- A feladatok legyenek változatosak, a hosszabb feladatokat bontsuk le kisebb lépésekre
- A feladatok nehézségi szintje igazodjon a gyermek egyéni szintjéhez
- Segíthet a kortárs mentor: azonos nemű, jó magaviseletű társ sokat segíthet az ADHD gyermeknek
- Egyeztessünk a gyógypedagógussal, milyen típusú feladatokat ajánl
- Ne csak a gyenge pontokra koncentráljunk, építsünk a gyerek erősségeire
ADHD és nyelvtanulás
Amikor a gyermek megkapja az ADHD diagnózist, sokszor felmentést is kérnek számára az idegen nyelv értékelése alól, amely a gyakorlatban többnyire azt jelenti, hogy a nyelvórákon aktívan nem vesz részt. Én azt a nézőpontot támogatom, mely szerint a felmentést kár elkapkodni. Adjunk esélyt a gyermeknek, hiszen a megfelelő segítséggel nagyon szép eredményeket érhet el!
Ha óvodásként, kisiskolásként kap diagnózist, nagyszerűen alkalmazható például az Angol Kalauz módszertan, mert
- a foglalkozásokon résztvevők száma korlátozott, így az egyéni szükségleteket ténylegesen figyelembe tudjuk venni
- ADHD gyermekek esetében fontos a kiszámíthatóság. A foglalkozásoknak meghatározott, állandó kerete, menete van, amely biztonságos fogódzót nyújt a gyerekeknek.
- a foglalkozások során mozgásban vannak a gyerekek, tevékenyen, aktívan vesznek részt, játékos, életszerű szituációkban.
- a tevékenységek, feladatok változatosak
- minden alkalommal ismétlünk, ugyanakkor minden alkalommal készülünk újdonsággal is
- nagy hangsúlyt fektetünk a pozitív megerősítésre, mindig akad olyasmi, amiért apró jutalmat, dicséretet kaphat a gyermek
Összegezve, bár kétségtelen, hogy tartogat kihívásokat az ADHD gyermekkel való munka, eredményesen dolgozhatunk velük együtt a megfelelő módszerek birtokában.
Források:
Stephens-Sarlós Erzsébet (2022): A Stephens-Sarlós Program. Kulcslyuk Kiadó. Budapest
Módszertani segédanyag az ADHD-val küzdő gyermekek iskolai megsegítéséhez. URL.: http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/01/Modszertani-segedanyag-ADHD-val-kuzdo-gyermekek-iskolai-megsegitesehez.pdf Utoljára letöltve: 2022.10.01.
Vinczéné Derdák Krisztina
Angol Kalauz foglalkozásvezető, FORCE alapítótag, angol- német nyelvtanár
E-mail: derdak.krisztina@gmail.com
Facebook csoport:
https://www.facebook.com/groups/653899715664169/?ref=share