[et_pb_section fb_built=”1″ fullwidth=”on” _builder_version=”3.22″ global_colors_info=”{}”][et_pb_fullwidth_post_title meta=”off” featured_image=”off” text_color=”light” _builder_version=”3.3.1″ background_color=”#821eb2″ text_orientation=”center” custom_margin=”0px||0px|” custom_padding=”||56px|” saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”]
[/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″ global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”]
Az Így angolozunk mi sorozat mai szereplői Kati és gyermekei: Milán és Blanka. Örömmel osztom meg Veletek Katiék történetét az otthoni angolozással kapcsolatban, hiszen Katit személyesen is ismerem, együtt jártunk főiskolára, ő magyar műveltségterületen végzett. Külön öröm számomra, hogy „magyarosként” az angol nyelvet is bevezeti a gyermekei életébe, habár ezt elég sok magyar szakos kollega nem támogatja.
Fogadjátok szeretettel a Katival készült interjút!
- Milyen szinten beszélsz angolul?
Középfokú nyelvvizsgám van, de még 2003-ban szereztem. Kicsit elévült már. Azért igyekszem magam szinten tartani, illetve vannak terveim is a közeljövőre nézve az angollal kapcsolatban.
- Mikor és miért határoztad el, hogy az angol nyelvvel is megismerteted? Miért pont az angollal?
A nagynéném és a családja Kanadában élnek. Az utolsó látogatásakor Milán nem volt még egy éves sem. Ő már akkor mondta, hogy kezdjem el vele megismertetni az angolt. Ekkor már néha néztünk angol mondókás videókat, de még nem tulajdonítottam nagy jelentőséget neki. A nagynéném tanácsa mégis megmozgatott bennem valamit. Minden napra jutott egy-egy angol nyelvű mondóka vagy gyerekdal a magyarok mellé. Egy, a témában olvasott könyv hatására tudtam, hogy folytatnunk kell az angol nyelven való mondókázást, játékot. Fejlesztenem kell magamat is, ahhoz, hogy a gyerekeimnek tudjak segíteni a nyelvelsajátításban.
Elsősorban a családi kötődés miatt választottuk az angolt. A második érv az volt, hogy a mai világban szinte már meg sem lehet élni az angol nélkül. Világnyelv. De én még a spanyollal is kacérkodom. 🙂
- Mennyi idősek a gyermekeid, mesélj róluk röviden!
Milán lassan 3,5 éves nagyfiú lesz. (Szeptemberben kezdi az óvodát.) Nagyon eleven gyerkőc, de ugyanakkor érdeklődő is. Fogékony mindenre. Társaságban azonban eddig elég tartózkodó volt. Szerencsére most már könnyebben nyit a környezet felé. Be sem áll a szája. Állandóan magyaráz valamit.
Blanka 1,5 éves. Nagyon mosolygós, barátságos baba. Mindenkit levesz a lábáról a huncutkodásával. (Az utcán a vadidegen nénit, bácsit is.) Nagyon szeret beszélni. Már kimondta az első angol szavait is. 🙂
- Mi a legjobb abban, hogy két nyelvet is megismertethetsz velük?
Számomra az, hogy több oldalról tudom megmutatni nekik a világot. A közös élmények forrása többszörösére nőhet a második (harmadik) nyelv segítségével. Arról nem is beszélve, hogy szerintem, ezáltal sokkal könnyebben indulnak majd el az életben, mert természetes lesz számukra az angol használata.
- Mi volt a legnagyobb sikerélményetek? Mi volt az első pozitív visszajelzés az angollal kapcsolatban?
Milán pont a kritikus korszakban volt (3 éves), amikor komolyabban bevezettük a mindennapokba az angolt. Szívesen hallgatta a dalokat, de megszólalni nem akart. (Utólag belegondolva, szerintem csak figyelt.) Jó pár hónapnak el kellett telnie, hogy reagáljon arra, hogy angolul beszélek hozzá. (Előtte is mondott szavakat, de párbeszédre nem használta őket.) Segítségül hívtuk a Mikulást. Ő hozott mindkét gyereknek egy-egy angol nyelvű csigát. (Ők csak angolul beszélnek.) Green Snail lett Milué, Purple Snail pedig Blanié. Egyszer azt vettem észre, hogy kezdi érdekelni. Ugyan még magyarul válaszolt neki, de már beszélgetésbe elegyedett Green Snaillel. Ez volt nála legnagyobb sikerélmény. Mindennek az elindítója.
A kislányomnál az első reakció volt az, ami meglepett. Amikor először szólaltam meg előtte úgy angolul, hogy csak ketten voltunk ott (kb. fél éves volt ekkor). Láthatóan felkapta a fejét, egyből érezte, hogy ez nem az a nyelv, amin általában anya beszél velem. Nála az első megnyilvánulás a head szó tudatos használata volt. Sokszor énekeltük a Head, sholuders, knees… kezdetű dalt. Rövid időn belül mutatta, majd pár hétre rá ki is mondta a szót.
- Mennyi időt foglalkoztok az angollal naponta? Mikor és hogyan építed be a rutinba? Rendszer alapján játszotok, vagy ahogy éppen alakul?
Először próbáltam rendszert belevinni, de két kisgyerek mellett elég nehéznek bizonyult. Blanival először az esti fürdetés zajlott angol nyelven, Milánnál pedig a fent említett „csigás” játékok. Később elkezdtük más tevékenységekhez is kapcsolni az angolt, elsősorban olyanokhoz, amikhez már van szókincse. Pl. angolul számoltuk a kinder tojás figurákat vagy angolul gyurmáztunk (a színek miatt). Volt időszak, amikor a hintázás közben a játszótéren beszélgettünk angolul. Mondta, hogy milyen autók mennek az utcán, mit lát. Aztán bújócskáztunk is „fejben”. Ki kellett találnom, hogy hova bújt el. Amolyan barkochba játék volt ez.
Amikor angolul mondanak egy-egy szót, egyből váltok és a második nyelven reagálok. Van, amikor én kezdeményezem az angol játékot. Igyekszem úgy alakítani a napokat, hogy legalább 1-2 óra jusson a második nyelvnek is naponta. Általában ez több részletben jön össze egy nap.
- Hova szeretnél eljutni, mi célod az otthoni angolozással?
Az elsődleges cél, hogy megszeressék a nyelveket. Nem szeretném, ha azért menne el a kedvük később a nyelvtanulástól, mert magolniuk kell a szavakat vagy éppen a nyelvtant. A másik cél, hogy bátran merjenek megszólalni a második nyelven is. Ne legyen szorongás bennük. Szeretném, ha természetes lenne számukra, hogy más nyelven is tudnak kommunikálni. Szeretnék több kultúrát is megismertetni velük. Hiszen, ahogy a mondás tartja „Ahány nyelvet beszélsz, annyi ember vagy”.
- Milyen dalokat hallgattok, mi a kedvenc?
A legismertebb gyerekdalokat, mondókákat hallgatjuk. Kimondott kedvence a gyerekeknek nincs, de az alábbiakat nagyon szeretik: Ten Little Indians, Five Little Ducks, Wheels On the Bus, Driving in My Car, Incy Wincy Spider. Az én kedvencem: a Five Green and Speckled Frogs. Nagyon szeretem a hangzását, dallamát. 🙂
- Van-e rajtad kívül más is aki angolul foglalkozik a gyerekekkel? Jártok-e külön foglalkozásra?
Külön foglalkozásra nem járunk (Milut nem lehetett még rávenni). A férjem is szokott a gyerkőcökkel angolul beszélni. Szerencsére megegyeznek a kétnyelvűséggel kapcsolatos elképzeléseink.
- Mit tanácsolsz a többi szülőnek, akik most készülnek belevágni a játékos otthoni nyelvátadásba?
Bátran vágjanak bele, hiszen mindenki (szülő és gyerek is) csak nyerhet vele. Nem kell azonnal megváltani a világot, ezért ne csüggedjenek, ha nem látják rövid időn belül az eredményt. Türelemmel és kitartással biztosan célt fognak érni. És persze a legfontosabb tanács: Érezzék magukat nagyon jól, nevessenek sokat kis manócskáikkal angolozás közben.
Köszönöm szépen az interjút és további örömteli angolos pillanatokat (is) kívánok! 🙂
Have fun! 🙂
Melinda
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_team_member name=”Fürész-Mayernik Melinda” position=”Angol Kalauz program alapítója” image_url=”https://angolkalauz.hu/wp-content/uploads/2018/05/20180305_Melinda_091.jpg” _builder_version=”3.3.1″ saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”]
Az Angol Kalauz – Kisgyermekkori angol nyelvi nevelési program alapítója, a módszertan kidolgozója és az angolkalauz.hu cikkeinek és oktatóanyagainak szerzője Fürész-Mayernik Melinda. Két kisgyermekét neveli magyarul és angolul, a játékos angol nyelvi fejlesztéshez nyújt segédanyagokat kisgyermekes szülőknek és pedagógusoknak. 2008 óta foglalkozik gyerekekkel (matemaitka-angol szakos tanító), szakértői cikkeit megtalálod szülőknek és pedagógusoknak szánt online és print magazinokban, találkozhattál a nevével rádióban és televízióban is. Programját az ország több óvodájában alkalmazzák, foglalkozásvezetői erősítik a csapatot, melynek küldetése, hogy a gyerekek megtapasztalhassák a játszva angolozás élményét, hogy később szívesen és gátlások nélkül beszéljenek angolul. Módszertani-gyakorlati könyveit az ország több óvó- és tanítóképzőjén ajánlott kiadványként tartják számon.
[/et_pb_team_member][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”]
Keresd a játékos angolozáshoz, kétnyelvű neveléshez kapcsolódó napi tippeket a Facebook oldalon is:
www.facebook.com/angolkalauz
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ saved_tabs=”all” global_colors_info=”{}”]
Do it in English!
Nyelvhasználati kézikönyv óvodapedgógsoknak, tanítóknak, szülőknek
Gyurmázás, éneklés, papírhajtogatás, ollóhasználat, gyöngyfűzés, mozgás, bábozás szó- és kifejezéstára angolul
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ global_colors_info=”{}”]
Exkluzív támogatás: Hogy soha ne érezd magad egyedül a kétnyelvű nevelésben, játékos angolozásban!
AZ ANGOL KALAUZ KLUBTAGSÁG ABBAN SEGÍT, HOGY GYERMEKE(I)D JÁTSZI KÖNNYEDSÉGGEL MÉGIS HATÉKONYAN, AZONNAL HASZNÁLHATÓ ÉS KIPRÓBÁLT SEGÉDANYAGOKKAL NEVELHESD KÉTNYELVŰEN!
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]