Amennyiben ezt a bejegyzést olvasod, biztos vagyok benne, hogy te is tele vagy kérdésekkel, de mégis úgy látod, hogy van ráció abban, hogy minél korábban megismerkedjen a gyerek az idegennyelvvel. És jól is gondolod.
Számos kutatás, cikk és felmérés bizonyítja, hogy a gyerekek agya még másként van huzalozva és van egy bizonyos „kritikus” periódus (2-4 éves kor között), amikor hihetetlenül fogékonyak az újra. Ilyenkor még nem tanulják a szabályokat, hanem maguktól éreznek rá és magukévá teszik azt a lehető legtermészetesebb módon: játszva, tapasztalva, mozgásokon és mindennapi életükhöz kapcsolódó tevékenységek során. A napokban olvastam egy brit felmérést arról, hogy az ottani többnyelvű (multi-language) családoknál megfigyelték, hogy a gyerekek mennyire gyorsan és könnyedén sajátítanak el nyelveket és ahol több nyelven beszélnek otthon (anya és apa is más nemzetiségű és a közös nyelv az angol, tehát a gyerek alapból 3 nyelvet hall folyamatosan) ott a gyerekek nagytöbbsége bármilyen nyelven sokkal gyorsabban megtanul kommunikálni.
Ezért is szoktuk elkülöníteni a nyelvelsajátítást a nyelvtanulástól.
Nyelvelsajátításnak hívjuk azt a tanulás folyamatot, ami a gyerekek 10 éves koráig tart. Ekkor ugyanis már elkezdődik a tanulás, analizálás. Ekkor már nem nyelvátadásról, hanem nyelvtanításról beszélünk és a módszertan is megváltozik. Eddigre már érdemes eljutni a nyelvismeretben odáig, hogy az alapvető gátlások már ne legyenek meg és a bonyolultabb összefüggések keresése és felismerése már ne okozzon gondot. Ha belegondolunk, a saját anyanyelvünkkel is így vagyunk. Már oviban is beszéljük a saját nyelvünket, de a finomítás, nyelvtani szabályok és szókincsbővítés az iskolában évről-évre nehezedik.
Minél korábban találkozik a gyermek idegennyelvvel, annál jobban fejlődik a problémamegoldó képessége, rugalmasabban fog gondolkodni, sőt még a kreativitására is pozitív hatással lesz. Megismer új kultúrákat, pozitív attitűd alakul ki benne az idegen nyelvek iránt, érzékenyebb lesz a társai és a világ dolgai iránt.
Miért is kéne egy idegennyelvet mereven elválasztani az anyanyelvi tanulástól? Ugyanaz a metodika. Ismétlés, játék, szemléltetés, bemutatás, bevonódás, folyamatos kommunikáció és élményszerzés.
Ha még mindig vannak kételyeid és ott mozog a fejedben Vekerdy tanár úr híres idézete (…” a gyereknek ötévesen nem angolul kell tanulni, hanem rohangálni az udvaron, a friss levegőn, látszólag céltalanul, mert attól fejlődik az agyuk. Gilisztát fogdosni, bodobácsot gyűjteni, sarazni és koszosnak lenni, rettenetesen koszosnak. Csúszni-mászni, bunkert építeni. Világgá menni.…”? ), akkor kérlek, hogy azt a idézetet a szövegkörnyezettel együtt olvasd el. A korai szakaszban, nyelvelsajátítás során, szerencsére ezeket az áldásos tevékenységeket nem mellőzzük, sőt!, ezek a mozgatórugói az Angol Kalauz programnak. Élményszerűség, játék, felfedezés, tapasztalás!
Bátran vágjatok bele!
Battáné Czigány Nikolett
Angol Kalauz foglalkozásvezető, FORCE alapítótag