Mi a különbség angol nyelvű YouTube mesecsatornák nézése és egy Angol Kalauz foglalkozás között?
Sokan érkeznek hozzám úgy, hogy elmesélik, hogy a gyerekeik mennyire szeretik az angol nyelvű mesecsatornákat. Tapasztalom, hogy a gyerekek tudnak angolul számolni 5-ig vagy akár 10-ig is. Sokszor felismernek közismert gyermekdalokat foglalkozásaimon. Szuper lehetőség ez a 21. században, hogy gyermekeink, ha már képernyő előtt vannak, tegyék azt angol nyelven. Ismerkednek a nyelv hangzásával, dallamával és rájuk ragad pár angol szó … és ennyi, hiszen passzív képernyőidőről beszélünk ez esetben.
Ezzel ellentétben egy Angol Kalauz foglalkozáson a gyerekek élő helyzetben, aktívan tapasztalják meg a nyelvet. Ugyanúgy, mint ahogy az anyanyelvüket sajátították el. Mivel a foglalkozásvezető kizárólag angol nyelven szól hozzájuk, idegennyelvi környezetben vannak. Rengeteg készségük fejlődik a foglalkozás során. Melyek is azok? Mi történik a háttérben a gyerekek buksijában?
Figyelem, koncentráció – az angolul elhangzott helyzet értelmezésével kezdődik a folyamat, majd ezután jön a reakció, azaz az alapján, amit felfogtak az adott helyzetből, el kell dönteniük, hogy mit cselekedjenek. Rengeteg kognitív készség fejlődik eközben. A gyermekek kiscsoportban dolgoznak, tehát szociális készségeik is fejlődnek, hiszen sokszor együttműködésre van szükség egy feladat elvégzéséhez, egy játék megértéséhez. A foglalkozáson mozgunk, tornázunk, zenét hallgatunk, mondókázunk, szemléltető eszközöket tapogatunk – sok-sok érzékszervre hatunk!
Angol Kalauz foglalkozás során mikor elhangzik egy közismert gyermekdal – amit amúgy láthat a gyermek Youtube-on is – rengeteg módon dolgozzuk fel azt. Vegyük példaként a Five little monkeys dalt. A foglalkozás során először tornázunk a gyerekekkel, megismerik a séta, futás, ugrálás és elesés kifejezéseket. Mindezt mókás formában a foglalkozásvezető mozgását követve. Tehát a teljes testükkel elmozogják a ’walk’, ’run’, ’jump’ és ’fall off’ angol szavak jelentését. Ezután eljátszuk, hogy alszunk egy ágyban ’sleep in bed’, amelyet akár párnákkal és takaróval érzékeltetünk nekik. Majd mókásan ugrálni kezdünk mi foglalkozásvezetők ezen az ágyon ’jumping on the bed’, hát persze, hogy követni fognak! 😀
Egyszer csak majmokká változunk, huncut majmocskákká. Jöhetnek fejpántok a gyerekek fejére és elszámolunk együtt 5-ig, máris megvan a ’five little monkeys’. Ott is vagyunk, hogy öt kicsi majom gyermek ugrál egy ágyon. Mindezt angol nyelven értettük meg velük, élménydús formában együtt eljátszottuk. Készülhetnek ujjbábok következő órára, kartondobozból ágy, kis játék majmok, amikből kiszámoljuk, épp mennyi van az ágyon, mennyi esett le, ejtőernyőn is ugráltathatjuk a majmocskákat. Nem mondom tovább… Az ötletek és megvalósítási lehetőségek száma végtelen. Egy a közös bennük: a gyerekek aktív résztvevők a megértésben.
Fontos számomra, hogy segítsem a szülőket az otthoni angolozásban. Ilyenkor természetesen én is elküldöm a YouTube-linket a dalhoz. Eddigre azonban a gyerekek már tevékenyen és önállóan felfedezték a dalt a foglalkozáson és ismétlésként a foglalkozáson elsajátítottak felelevenítéséhez szuperül bevethető az ilyen tartalom.
Szóval mekkora is a különbség, ha a gyermekünk meghallgatja egy YouTube-csatornán a Five little monkeys dalt vagy részt vesz egy ilyen témájú angol órán? Remélem, már Ti is látjátok. Fényévek!
Hajdu Anita
Angol Kalauz foglalkozásvezető és módszertani oktató, FORCE alapító tag