A szavak tanítására különböző technikák léteznek, egy előző bejegyzésemben írtam már nektek három lehetőséget, most kicsit bővebben is kifejtem és csoportosítom ezeket a stratégiákat, hogy mikor melyiket érdemes használnod.

A technikákat két nagyobb csoportra oszthatjuk az egyik, amikor a szó megtanításához non-verbális eszközöket használunk, tehát például képeket, gesztusokat, amikből a gyermeked megérti, hogy miről beszélsz. A másik módszer, hogy szavakkal körülírod, ez inkább idősebb gyermeknél és olyan tanulóknál alkalmazható, akik már nem kezdők.

Non-verbális technikák:

 

  1. Tárgyak használata:

Ezek előnye, hogy újra felhasználhatók, tehát több témához is előveheted. Ilyenek lehetnek akár a plüssjátékok is. A gyerek számára pedig könnyen megjegyezhetők. Nehézség, hogy néha nehéz egy-egy szóhoz megfelelő és egyértelmű tárgyat találni.

  1. Rajzok, képek, képkártyák használata:

Ezek nagyon közel állnak a gyerekekhez, és fejlesztik a képzelőerőt is. Könnyen és gyorsan elkészíthetőek, nem kell bonyolult rajzokat készíteni. Én sem vagyok egy nagy művész, de a kisebb gyerekek azért felismerik, hogy mit rajzolok. 🙂 Előnye még, hogy szintén felhasználható más témához is. Ezen kívül akár a gyermekeddel együtt is elkészíthetitek, amivel a kézügyessége is fejlődik. Ha nem szeretnél vele bajlódni, akkor pedig az internetről is letölthetők, akkor csak ki kell nyomtatnod és már használhatod is őket!

Ennek is az az egy hátránya, hogy nem mindig tudunk egy tárgyat lerajzolni, ha például nem megfogható dologról van szó.

Én ezt az oldalt szoktam használni képkártyákhoz: mes-english

 

  1. Gesztusok, mimika, tevékenységek:

Ez a legfontosabb, amit mindenképpen használj, akkor is, ha mellé tárgyakat vagy képeket is mutatsz. A gyerekek számára a legkönnyebben és leggyorsabban úgy rögzülnek a szavak, ha tevékenységbe ágyazzuk. Rengeteg mozgással sokkal jobban rögzül a nyelv, ezen kívül pedig rengeteg képességet fejleszt.

  1. Szituációk:

Egyszerű szituációk már kisebb gyerekeknél is bevethetők. Azok a gyerekek, akik sok idegen nyelvű szöveget hallanak, vagy akár idegen nyelvű mesét néznek, megértik a helyzetből, hogy miről van szó. Bár ez nagy  mértékben függ attól, hogy milyen gyakran hallja az idegen nyelvet.

Idősebb gyerekeknél és haladó nyelvtanulóknál bonyolultabb szituációk is eljátszhatók, mivel itt a gyereknek szükséges, hogy a jelentést az adott szituációból kiszűrje, ehhez pedig szüksége van már más tudásra és képességekre is.

Verbális technikák:

 

  1. Ellentétek:

Amikor egy-egy tárgyak az ellentétével próbálunk meghatározni. A kisgyerekeknek nagyon fontos, ezért ezt is ajánlom használni. Amikor egy olyan szót tanítasz, aminek egyértelmű ellentéte van, pl fekete-fehér, kicsi-nagy, akkor ezeket érdemes párban tanítani. Vegyük azért figyelembe, hogy nem minden szónak tudjuk egyértelműen az ellentétét, akkor ne próbálkozzunk vele, nehogy összezavarjuk a gyereket.

  1. Megnevezés:

Megmutatom a képet és egyszerűen megnevezem, hogy mi van rajta. Ez igazából a képekkel, tárgyakkal együtt mindig megvalósul. Egyszerű, könnyű, gyors és tiszta. Ha nem szeretnéd megvárni, hogy a gyereked jöjjön rá a szóra, vagy nem egyértelmű a kép vagy tárgy alapján, akkor egyszerűen nevezd meg.

  1. Példák:

Amikor egy –egy szóhoz többet is felsorolunk. Például szeretném megtanítani az állatok (animals) szót, akkor felsorolhatom példákkal, hogy kutya, macska, ló stb.

  1. Elmagyarázás, körülírás:

Ez szintén inkább idősebb és haladó nyelvtanulóknál válik be, amikor már bőséges a szókincse és ki tudja hámozni a megfelelő tartalmat. Ilyenek az egynyelvű szótárak, ahol körülírják vagy az Activity játék feladatai, ahol úgy kell rájönni az adott szóra, hogy azt magát nem mondhatod ki.

  1. Lefordítás:

Ez az utolsó, amit ajánlani szoktam, mivel sokkal könnyebben rögzül a szó, ha a gyermek saját maga hámozza ki a képből, mimikából, szituációból, hogy mit szeretnék vele közölni. Egyszerű és gyors, de a gyermek gondolkodását teljesen gátolja.

 

És még egy utolsó dolog a szavak tanításához, amit mindig mindenhol igyekszem a szülőknek elmondani, hogy próbálj ne csak szavakat tanítani, hanem egy-egy egyszerű mondatba fűzni őket. Magyarul sem csak annyit mondunk, hogy autó. Hanem az egy autó, például. Sokkal szebb és jobban fog rögzülni a nyelvtan is.

 

Sok sikert kívánok!

Ha van kedved, akkor oszd meg velünk, hogy Ti melyiket használjátok otthon, melyik a kedvencetek!

 

(A kép forrása: www.freedigitalphotos.net by Stuart Miles.)

 

Share

Comments

comments

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A weboldal további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ az adatkezelésről: http://angolkalauz.hu/adatkezelesi-nyilatkozat/

Bezárás