Az iskolai angolórákon sokszor alkalmaznak hallás utáni szövegértési feladatokat, és ez előkerül a nyelvvizsgán is. Azonban elsősorban nem ezért fontos, hogy a gyermeked beszédértése megfelelő legyen, hogy majd a nyelvvizsgát sikeresen meg tudja csinálni, sokkal inkább azért, mert enélkül nem fogja megérteni a nyelvet, ebből kifolyólag nem is nagyon fog tudni kommunikálni, hiszen nem fogja érteni, hogy mire is kellene reagálnia.

Hogyan segítheted a gyermeked a hallás utáni szövegértésben? – Fejlesztési ötletek otthonra és az iskolába

A következő bejegyzéssel igyekszem kicsit támogatni Benneteket, ha nagyobb gyereketek van, akkor hogyan tudjátok fejleszteni őket. Nyilván elsősorban az iskolában kerül elő a hallás utáni szövegértés, de a blogon találsz szórakoztató formában gyermekednek, és akár magadnak is hozzá gyakorlatokat!

És persze egy-egy mondóka „megtanítása” is egy ilyen folyamat, szóval ott is érdemes figyelembe venni ezeket a lépéseket!

Milyen problémái lehetnek egy 6-12 éves (iskolás) gyereknek a hallás utáni szövegértéssel?

  • nem érti a szavakat és a nyelvtani szerkezeteket, ezért nem érti az egész szöveget, nem tudja összerakni
  • furcsának talála a hangsúlyt, hanglejtést (általában más hangsúllyal beszélnek a CD-n, mint amit a tanár használ, vagy Te használsz)
  • túl gyors és értelmetlen lehet számára, ezért megint csak nem érti meg
  • nehezére esik egy felvételre összpontosítani
  • nem érti igazából, hogy miért is kellene neki odafigyelni
  • maga a szöveg unalmas, nem az életkorának megfelelő, nem érdekes a téma
  • a fentiekből kifolyólag teljesen elveszíti a lelkesedését és motivációját, már nem is akar odafigyelni, mondván, hogy úgysem fogja megérteni

Hogyan tudod segíteni, hogy ezeken a problémákon túllépjen?

1. Készítsd elő!

  • mielőtt meghallgatjátok a szöveget, mondókát, dalt (bármilyen hanganyagot) „tanítsd meg” gyermekednek a kulcsszavakat – erről írtam már egy bejegyzésben, hogyan tudsz szavakat hatékonyan tanítani
  • mutass képeket, amik előkerülnek a szövegben, tegyél fel róla kérdéseket
  • mondd el neki a címet, találja ki ő, hogy miről fog szólni, gyűjtsetek ehhez szavakat
  • használj sok vizuális segédeszközt: képet, rajzokat, képkártyákat
  • beszélj az idegen nyelven, hogy gyermeked hozzászokjon
  • válassz olyan gyakorlatokat, amik „gyerekbarátok”, amiknek a szövege, nyelvezete közel áll a gyerekekhez, például dalok, mesék
  • használj szórakoztató tevékenységeket
  • csinálj ezekből a gyakorlatokból kicsit, de gyakran
  • dicsérj nagyon-nagyon sokat
  • mondd el neki, hogy nem kell minden szót megértenie

2. Hallgatás közben: (hallgasd és csináld)

  • először „csak” hallgassátok meg, ismerkedjetek a nyelvezettel, figyeljetek az előre megbeszélt szavakra, ha dalról van szó, először mutasd be Te
  • ha dalról van szó, csináljátok a tevékenységeket, vagy mutass képeket
  • hallgassátok a szöveget és mutassatok például képeket
  • hallgassátok és színezzetek
  • hallgassátok és párosítsatok
  • ha előkészítetted, a hallgatásos rész alatt tevékenységeket is végeztethetsz vele. Például az előzetesen elkészített képeket tegye sorba, ahogyan hallja őket a szövegben. Én ezt mindig meg szoktam csinálni már az ovisokkal is. Pl az Old MacDonald dalnál az állatok képét teszik sorba, ahogyan a dalban egymás után következnek.
  • egészítsen ki közben egy lyukas szöveget (dalok)
  • hallgassátok meg még egyszer és ellenőrizzétek le a megoldásotokat
  • a szövegtől függően többféle játékot is kitalálhatsz, amit közben tudsz csinálni gyermekeddel
  • idősebb gyerekeknél: kérdésekre válaszolni, igaz-hamis állításokat eldönteni, mondatokat sorba tenni, hibás állításokat kijavítani. A népszerű nyelvvizsga feladatok is ide tartoznak, pl szöveg kiegészítés adott szavakból, vagy önállóan, illetve a többféle megoldás közül kiválasztani a helyeset, esetleg egy bekezdésnek címet adni, mondatokat behelyettesíteni. Ezek már a kevésbé élvezetes feladatok. Ezeket otthon úgy tudod jól gyakoroltatni, ha olyan témákat keresel, ami érdekli a gyermeked!

3. Hallgatás után, levezetés:

  • beszéljétek meg, hogy miről szólt, megegyezett-e azzal, amit elképzelt a cím alapján
  • nézzétek meg, hogy helyesen töltöttétek-e ki a szöveget, helyes sorrendet állítottatok-e
  • játsszátok el
  • beszélgessetek róla, formáljátok saját magatokra
  • idősebb gyerekekkel: írjátok át, készítsetek interjút hasonló témában

A legfőbb elv: játékosan, szórakozva! 🙂

A kép forrása: www.freedigitalphotos.net (stockimages)

Share

Comments

comments

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A weboldal további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ az adatkezelésről: http://angolkalauz.hu/adatkezelesi-nyilatkozat/

Bezárás