Sajnos még mindig sok a félreértés, a téves ismeret a korai nyelvtanulással kapcsolatban, melyek eloszlatásának legjobb módja a korai nyelvi fejlesztés gyakorlatainak megismerése, a szakszerű tájékoztatás. Még a pszichológusok, logopédusok, nyelvtanárok között is megoszlanak a témával kapcsolatos kérdések. Ezért útjára indítok a Korai nyelvtanulás kategórián belül a Tévhitekre vonatkozó rovatot, ahol egyesével igyekszem eloszlatni ezeket az állításokat, hogy bizonytalanság helyett tisztán látva megértsük, hogy miről is szól a “korai nyelvtanulás” valójában.

Vannak néhányan, akik azt tekintik küldetésüknek, hogy a korai nyelvtanulás (nem szeretem a tanulás szót használni, ez valójában nyelvelsajátítás) ellen írjanak cikkeket, és megalapozatlan aggodalmat keltsenek a jószándékú szülőkben arra hivatkozva, hogy a korai nyelvi képzés ártalmas hatással van a gyermekre.

Nézzük is az egyik leggyakoribb tévhitet: a korai nyelvtanulás megterhelő a gyermek számára, kemény agymunka számukra egy-egy foglalkozás.

Az utóbbi évek kutatásai szerencsére hozzájárultak ahhoz, hogy megváltozzon az a felfogás, miszerint az idegen nyelv felesleges megterhelést jelent a gyereknek.
A szakemberek külön szóval jelölik a 10 év alatti és 10 év feletti tanulók idegen nyelvi fejlesztését. A gyermeknek és felnőttnek az idegennyelv-tanulás nem ugyanazt jelenti. A nyelvtanulás sokszor verejtékes munka, szómagolás, szabályok bevésése, ami kevésszer jár sikerélménnyel, motivációval, élménnyel meg főleg nem.
Ezzel szemben a nyelvelsajátítás nem tudatos folyamat, hanem az anyanyelv elsajátításához hasonló, ahol a tanuló érzi a nyelvet, a szabályokat. Nem tanul szavakat, és nyelvtant, csak a megfelelő szituációban alkalmazza a hallottakat.

A gyerekek élményt nyújtó tevékenységek közben szereznek tapasztalatot, így alkalmuk van megismerni egy idegen nyelvet és ebből a saját tempójukban annyit elsajátítani, amennyit tudnak, bármiféle mérés vagy számonkérés nélkül.

Milyen élményt nyújtó tevékenység közben érdemes bevezetni az idegen nyelvet?

– játék
– mozgásos tevékenység
– mondókák, versek, dalok
– szituációs játékok
– mindennapi tevékenységek

Minden olyan tevékenység, amelyben a gyermek örömét leli és szívesen, magától játszik, nincs követelmény és kötelező feladatok!

A Családinet baba és gyermek angol oktató, tanácsadó szakértőjeként erről írtam egy hosszabb cikket. Itt találsz ötleteket arra vonatkozóan is, hogy hogyan érdemes elkezdeni a játékos nyelvátadást!

>>> Családinet szakértői cikk: A korai nyelvtanulás tényleg korai? Mikor kezdjük? 

Share

Comments

comments

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Ez a weboldal sütiket (cookie) használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A weboldal további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ az adatkezelésről: http://angolkalauz.hu/adatkezelesi-nyilatkozat/

Bezárás